Ihmeveikon tarina

Vihdoinkin! Tässä postauksessa kerromme, miten ihmeveikko.fi syntyi ja mistä se kehittyi. Matka oli pitkä ja hieman kivinenkin, mutta perille päästiin. Tästä jatketaan toki eteen päin, joten sikäli reissu on vasta alussa. Olo on nyt väsynyt mutta samaan aikaan mieli täyttyy innostuksesta.

 

Kaikki alkoi tietysti hyvästä ideasta!

Idean isä on Hannes Mattila, Ihmeveikko Oy:n toimitusjohtaja ja perustajaosakas. Hän huomasi, että suomalaisille ei ole tarjolla kunnollisia palveluiden vertailu- ja kilpailutussivustoja. Joillekin tuotteille toki löytyy kelvollisia sivuja, mutta niissäkin oli usein tiettyjä puutteita. Tutkittuaan markkinoilla olevia vaihtoehtoja hän teki seuraavia havaintoja:

  • Useimmilla vertailusivustoilla vertailu tehtiin väärillä tai puutteellisilla tiedoilla (vertailtiin niin sanotusti “omenoita appelsiineihin”).
  • Vertailusivustot keskittyivät vain yhden palvelun vertailemiseen tai kilpailuttamiseen. Kunnollista useita palveluita kattavaa sivustoa ei ollut.
  • Useimmilla vertailusivuilla ei ollut asiakkaiden kokemuksia  tai muita vertailua helpottavia elementtejä.
  • Tarjouspyyntöihin vastanneiden yritysten tarjoukset saapuivat yleensä asiakkaalle erillisinä sähköpostiviesteinä, eri aikaan ja ne olivat kaikki eri muodossa.
  • Useimmilla sivustoilla vertailtiin pelkkää hintaa. Yritysten oli vaikea tuoda esiin omia vahvuuksiaan.

Eniten hämmästytti siitä,  että markkinoilla on paljon yrityksiä, jotka eivät tee käytännössä mitään muuta kuin toimittivat yhden lomakkeen kautta tiedon muutamille yrityksille sähköpostiin. Yritykset sitten vastailivat – jos viitsivät – ja lähettivät kukin omanlaisensa tarjoukset asiakkaan sähköpostiin.

Heräsi kysymys: miten tällainen palvelu auttaa vertailemaan? Kyllä kai asiakas itsekin osaa lähettää sähköpostin, jolla pyytää tarjouksen?

Piti keksiä hyvä nimi

Aloitimme nimen keksimisestä. Joku työnimihän projektilla olisi oltava, joten ajattelimme voivamme yhtä hyvin miettiä sen kerralla lopulliseen muotoonsa. Nimeä pyöriteltiinkin pitkään ja hartaasti. Mikä nimi sopisi kuvaamaan palvelua? Vertaa ja jotain? Ehkä vertailu? Pitäisikö siinä olla sana ‘kilpailuta’? Totesimme, että eihän kukaan muistaisi tuollaista nimeä enää huomenna kuultuaan sen tänään. Niitä oli jo internet täynnä. Nimen pitäisi olla myös suomalaisen suussa sujuvasti soljuva. Lopulta keksimme mieleenpainuvan, sopivasti hassun nimen: “Ihmeveikko”.

– Ajattelimme niin, että se olisi nimitys kuvitteelliselle hahmolle, joka on hieman omaperäinen, mutta toisaalta aikaansaava, älykäs ja raha-asioistaan tarkka. Ihmeveikko tietää aina mistä etsiä ja löytää siten parhaat diilit. Niistä muut sitten tokaisevat tietysti hieman kateellisena: on se ihme veikko! tarinoi Hannes Mattila.

– Huomasimme myöhemmin, että nimi sai useimmat ihmiset hymyilemään. Se oli hyvä merkki! Ihmeveikko kiinnitti siis kuulijan huomion ja se helpottaa nuoren yrityksen taivalta ihmisten tietoisuuteen.

– Ehkä Ihmeveikolla on myös jotain yliluonnollisia kykyjä, sillä hän pystyy kahlaamaan satoja hintoja ja tarjouksia läpi muutamissa sekunneissa, nauraa Mattila.


“Huomasimme, että nimi sai useimmat ihmiset hymyilemään. Se oli hyvä merkki! Ihmeveikko kiinnitti kuulijan huomion.”


Ideaa hiottiin kuumeisesti

Vuosien 2016 ja 2017 vaihteessa ideaa hiottiin ja mietittiin monelta kantilta. Keskeisimpiä pohdinnan aiheita olivat muun muassa:

  • Millaisten palveluiden vertailussa ihmiset tarvitsevat apua?
  • Millaisiin elämäntilanteisiin vertailun ja kilpailuttamisen tarve liittyy?
  • Minkä asioiden täytyisi toteutua, että yritykset haluaisivat jättää tarjouksensa?
  • Missä palvelua voisi markkinoida ja miten?

Mistä aloittaa idean toteuttaminen?

Aluksi kaikki tuntui abstraktilta. Asioita oli niin paljon ja oli välillä aika vaikea priorisoida tekemisiä. Samanaikaisesti piti pyörittää päässä yrityksen perustamista, yrityksen hallinnon rakentamista, tietojärjestelmän kehittämistä, markkinointia, vertailtavien palveluiden vaatimuksia, potentiaalisia kumppaniyrityksiä  ja niin edelleen, listaa Mattila.


ihmeveikko.fi auttaa vaikeasti vertailtavien ja harvoin hankittavien palveluiden vertaamisessa ja kilpailuttamisessa.


Meni pitkään ennen kuin toiminta-ajatus kiteytyi aivan lopulliseen muotoonsa: ihmeveikko.fi auttaa vaikeasti vertailtavien ja harvoin hankittavien palveluiden kilpailuttamisessa. Onnistuessamme voisimme nopeuttaa ja helpottaa asiakkaiden päätöksentekoa esittämällä olennaiset tiedot kuten hinnan, palveluiden sisällöt ja asiakkaiden kokemukset vertailukelpoisessa muodossa.

Auttaisimme siis asiakkaita ja yrityksiä löytämään toisensa.

Idean selkeydyttyä oli vuorossa koodariosaamisen hankinta. Koska koodia ei itse osattu tehdä, se piti ostaa muualta.

Suurin haaste oli koodaamisen tuska

Valintamme päätyi aluksi suomalaiseen kasvavaan koodaritaloon. Se osoittautui myöhemmin virheeksi. Koodaaminen lähti vähän verkkaisesti liikkeelle ja oli pienelle yritykselle kallista. Työn jälki oli laadukasta, mutta emme edenneet toivottua vauhtia. Meille oli tässä vaiheessa tärkeintä saada sivusto nopeasti ulos jatkokehityksen käynnistämiseksi ja palautteiden keräämiseksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Toivomamme kehittämisen intensiteetti ja nopeus varmasti yllätti myös koodaajat. Kun oma ymmärryksemme ohjelmoinnista ei ollut yhtä syvällistä, emme aina osanneet ohjeistaa riittävän selvästi.


“V****, koodaisin itse jos osaisin!”


Usein kirosimme ääneen: “v****, koodaisin itse jos osaisin”. Paine alkoi kasvaa. Emme onneksi sentään alkaneet itse koodaamaan, mutta mielessä kytee edelleen ajatus, jospa tekisimme vertailupalvelun myös ohjelmointiin?

Tämä onkin itse asiassa hyvin kuvaava esimerkki ongelmasta, jota ihmeveikko.fi pyrkii ratkaisemaan. Asiakkaan ja palveluntarjoajan tarpeet eivät kohdanneet optimaalisella tavalla, vaikka palveluntarjoajassa ei sinällään ollutkaan mitään vikaa.

Koodarifirma vaihtoon

Päätös vaihtaa koodarifirma oli raskas. Meidän oli kuitenkin pakko saada etsiä yritys, jolla olisi aikaa keskittyä täysipäiväisesti vain meidän projektiimme. Se löytyikin onneksi pian.

Ihmeveikon järjestelmä saatiin “valmiiksi” kesäkuussa 2017 ja aihio jatkokehitystä varten on nyt olemassa. Uusi koodarifirma on pieni, mutta kokenut. Tekniset ratkaisut tehtiin nyt mahdollisimman yksinkertaisesti. Sivusto toimi alusta lähtien nopeasti ja muutoksia oli helppo tehdä nopeallakin aikataululla.

Sivustolla on valtavan paljon ominaisuuksia, jotka eivät heti näy sivullamme vierailevalla asiakkaalle, mutta joiden avulla pystymme tuottamaan tarjouspyynnön jättämisen jälkeen laadukasta palvelua ja auttamaan oikean palveluntarjoajan löytämisessä. Yksinkertaiselta näyttävän järjestelmän pinnan alta löytyy todella tehokkaaksi viritetty moottori ja monen uuden tuotteen ominaisuuksia on valmisteltu melko pitkälle, vaikka niitä ei ole vielä julkaistu.

Esimerkiksi se, miten tieto kulkee asiakkaalta palveluntarjoajille ja millä tavalla pystymme varmistamaan tarjousten vertailukelpoisuuden on ainutlaatuista: vertailu tapahtuu aina sivustollamme (ei sähköpostin välityksellä) ja tarjoukset ovat aina keskenään samassa muodossa. Myös kaikki asiakkaiden jättämät arviot yrityksistä tuodaan vertailukelpoiseen muotoon ja koska ihmeveikko.fi on puolueeton toimija, esitämme arviot tietysti rehellisesti ja mahdollisia mokia piilottelematta.

Vahinko ennen julkaisupäivää

Hieman ennen julkaisupäivää lähti vahingossa tarkalleen 89 automatisoitua sähköpostiviestiä eri yritysten kiinteistönvälittäjille. Nämä viestit olisi pitänyt lähettää vasta kun sivusto on julkaistu. Iloiseksi yllätykseksemme muutama kiinteistönvälittäjä soitti heti kysyäkseen palvelusta: “täähän on hieno juttu, mielenkiinnolla odotan!” Perään laitoimme anteeksipyyntöviestin, eikä suurempaa sekaannusta ehtinyt onneksi tapahtua.


“Tää on hieno juttu, mielenkiinnolla odotan!”


Pelko ja tuska juuri ennen julkaisua

Ennen julkaisua jännitys tiivistyi. Lyhyessä ajassa piti saada paljon aikaan: mainonta, julkaisupäivän postaukset, satojen palveluntarjoajien kontaktointi… Puhumattakaan järjestelmän teknisistä ominaisuuksista. Mutta julkaisupäivän oli pakko tulla, sitä oltiin jo siirretty kahteen otteeseen. Parantaa ehtisimme aina.

Sivusto ei ole ikinä täysin valmis

Ihmeveikko.fi ei toki ole vielä lähellekään valmis. Ei vielä sitä, mitä se tulee olemaan. Järjestelmän kehitys, viestintä asiakkaille ja yrityksille vaatii kovaa työtä, tunteja puhelimessa ja tietokoneen ääressä. Haluamme myös tuoda jatkuvasti lisää palveluja sekä kotitalouksille, että myöhemmin myös taloyhtiöille ja yrityksille. Ensimmäinen versio on joka tapauksessa nyt julki ja on mahtavaa päästä vihdoin oikeasti palvelemaan asiakkaitamme!

ihmeveikko.fi – vertaa ennen kuin valitset.

Terveisin,

ihmeveikko.fi tiimi

Ihmeveikon tarina
4.1 (82.5%) 8 ääntä